Dolfijnen en Zeeleeuwen

10 maart 2014 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Echt een gewelidge dag vandaag. In meerdere opzichten kunnen we wel stellen. In je vakantie  de wekker voor zeven uur hebben staan is al ongewoon. Dat was wel nodig want telefonische informatie gisteren leerde dat we om 08:20 bij de locatie van Encounter hier in Kaikoura moesten zijn. Kaikoura is overigens een samentrekking van Kai en Koura wat dan weer leuk vertaald kan worden in eten en crayfish/kreeft. Na een onrustige  nacht dus toch maar wat ontbeten en ruim op tijd bij het verzamelpunt. Daar bleken we niet de enige maar aangezien die Encounter een gesmeerde organisatie is gaat alles ook daarnaar. Inge had na de aansporingen van haar broertje ook besloten de swim te doen en niet alleen de spectator uit te hangen. Dus alletwee naar de 'suit-up' waar je flipper, duikbril, snorkel, en vooral een fiks neopreen wetsuit, inclusief muts, krijgt aangemeten. Dat moet dan aan voor de briefing, je gewone kloffie in een tas, waarna bus naar haven, inschepen in een van de drie dolphin encouter schepen en de afvaart op zoek naar dolfijnen volgt. Vandaag zaten ze iets verder zuidelijk dan gedacht dus het stuk varen naar en later weer terug van het rendez-vous punt bleek een uur op zee per traject. Is Coert niet dol op dus gelukkig waren er anti zee ziek pillen die we dan ook genomen hebben. Enfin, los van het varen is de ervaring echt wel bijzonder. Niet overdreven: middenin een school van wel honderd dolfijnen weet je niet waar je kijken moet. Onder naast en soms zelf boven langs schieten de dolfijnen die er lol inhebben om een beetje te dollen (inge 1x, want vond het dood eng allemaal, ben dus over m'n schaduw heen gestapt en ben te water gegaan. Maar hemel wat is dat vermoeiend; ademde natuurlijk ook niet goed door de stress, dat scheelt. Maar toch 2 dolfijnen onder mij door zien zwemmen. Toen in semi paniek terug naar de boot waar ik behulpzaam aan boord werd  gehesen.) Coert wel  2 keer het water in en weer genieten van het tussen die kunstenaars drijven. Wij zijn in het water echt geen match voor die dieren. Weer terug aan wal toch wel blij om weer vaste grond te voelen en dus een wandeling gemaakt rond de Kaikoura Peninsula. Die wandeling kan bovenlangs en bij eb onderlangs. Eerst bovenlangs maar toen we beneden zeeleeuwen zagen wilde we natuurlijk naar beneden. Dat kon verderop maar 126 treden en nog wat los stijg en daalwerk is toch al gauw een domtoren op en neer. De beloning was ook hier echter de moeite waard. Zeeleeuwen van zo dichtbij lukt zelfs in een dierentuin niet. Een volle dag dus. Omdat we gisteren blij werden van de crayfish vandaag dus maar langs een andere visboer die gerookt lokale vis had die we straks gaan verorberen.  Morgen gaan we naar Motueka bij Nelson voor onze driedaagse strandvakantie.Beetje uitrusten en, wheather permitting, een rondje golfen. We melden ons weer!

1. Attie:
    10 maart 2014
    Fantastisch, die verhalen....... wij genieten met jullie mee!!!
  2. Henk en Winnie:
    10 maart 2014
    Op zondagavond is er momenteel een reisprogramma waarin ze elke week een stuk van Nieuw-Zeeland belichten.
    Afgelopen zondag hebben we het plaatsje Nelson en het Abel Tasman National Park gezien. Dus we weten waar jullie nu naar toe gaan. Veel plezier, Winnie.
    P.s. De kreeft ziet er goed uit!
  3. Pauline:
    10 maart 2014
    Wat maken jullie een fantastische dingen mee. Goed geplande reis. Ik zeg, houden die baard!
  4. Henk en Winnie:
    10 maart 2014
    Op zondagavond is er momenteel een reisprogramma die elke week een deel van Nieuw-Zeeland belicht. Afgelopen zondag hebben we het plaatsje Nelson en het Abel Tasman National Park gezien. Zo ongeveer de plek waar jullie nu naar toe gaan. Veel plezier en rust maar lekker uit. Groetjes Winnie.
    PS de kreeft zag er goed uit!