Naar de Gletsjers

4 maart 2014 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

We zijn in Franz Josef aangekomen. Om een uur of 11 uit Wanaka vertrokken. Weer een uitzonderlijk smakelijk ontbijt gekregen van de lieve hosts daar: heerlijke versfruit salade, joghurt en vandaag een getoaste corn boterham met sublieme scrambled eggs en gerookte zalm. Toe een lemon-chocolate chipped cup cake. Hij kookt, zij bakt. De recepten zullen ze ons mailen. Het probleem met de Australische VISA op de terugweg is ook opgelost. Mike stond er op dat we hun telefoon gebruikten en Qantas belden zodat we helderheid hadden. Coert heeft dat gedaan en met veel geduld alle bandjes doorstaan die hem vertelden dat alles online te vinden zou zijn. Tenslotte een echte mevrouw aan de lijn die tenslotte verzekerde dat, aangezien we minder dan 8 uur in SYD zouden zijn er geen VISA nodig is en Qantas ons dus zal toelaten op de vlucht vanuit Auckland. Dat is dan geregeld en hoeven we niet meer aan te denken. Daarna eerst nog naar de supermarkt om allerlei lekkers te kopen om hier in dit huisje waarin we nu zitten te eten. Toen op weg. De meest fantastische landschappen hebben we doorkruist. Eerst weer bergen, liefelijk maar ook rotsig en ruig. We volgen de hele dag Highway 6. Verderop richting westen, wat dan ook de West Coast heet. Wat heel kenmerkend is voor NZ zijn de "one lane" bridges. We hebben er vele tientallen gehad; steeds heeft 1 richting voorrang, logischerwijs. Die bruggetjes gaan over creeks waarvan we er zeker honderd hebben gezien. Die hebben dan ook allemaal namen waarbij de NZlanders blijkbaar flink hebben nagedacht over de namen. Veel zijn beschrijvend: Thundering creek, Grassy creek, Greenstone creek en Black creek (nou inderdaad hartstikke zwart water, dus waarschijnlijk een granieten bodem), maar ook Dancing creek, Dizzy creek of Gutterburn creek. Toen een 35 km langs de west kust, groen begroeid met lage bomen en struiken en als je daar over heen kunt kijken de prachtige blauwe oceaan, de Tasman zee. Vervolgens richting glaciers, dus weer de hoogte in. De FOX glacier even gefotografeerd en door naar Franz' Josef. Ingecheckt en ons huisje betrokken. Perfect geoutilleerd en, zoals alles wat we zover hebben meegemaakt, brandschoon. Dit was om ca 16:00. Vlug de wandelschoenen aan en naar de gletsjer gereden. Vanaf de parkeerplaats een wandeling van 1 1/2 uur vv., maar we liepen een beetje door en deden het in 1 uur. Indrukwekkende gletsjer baan. Ze lieten ook zien tot waar die in 2008 kwam; dat was nu dus zeker 100 m hoger.  Let op: terwijl ik (inge) dit schrijf, doet Coert de was. Er is een ' laundry' faciliteit en na zo'n weekje komt dat wel van pas. Aangezien de beschrijvingen van de restaurants hier op internet gruwelijk waren, hebben we er dus maar voor gekozen om hier zelf wat lekkers op te warmen. Bij onze lieve hosts in Wanaka hebben we 2 flessen van hun Pinot Noir gekocht, dus ons kan niets gebeuren. Morgen naar Punakaiki en voor de volgers doen we naast een paar foto's ook een overzichtskaart die langs de weg stond zodat jullie kunnen zien waar we de laatste dagen zoal waren.

1. Connie soetens:
    4 maart 2014
    Hi, dat klikt allemaal hartstikke spectalulair wat jullie allemaal zien. Ben benieuwd hoe een dancing creek eruit ziet trouwens. Het weer ziet er inmiddels beter uit he? jullie gaan blijkbaar de goede kant op. geniet er nog maar van, de tijd vliegt, al weer een week om! groetjes ook van Dick, Connie
  2. Marjan en Frank:
    4 maart 2014
    Hoi Coert en Inge,

wat een geweldige reisverhalen! We horen ze na jullie terugkomst graag live.
    Nog een hele fijne reis verder, geniet ervan!
    hartelijke groet,
    Frank en Marjan
  3. Pauline van halm:
    5 maart 2014
    Hoi Inge en Coert,

Het is echt leuk om jullie te volgen! En de foto's erbij.
    Wij hebben net ontbeten en gaan weer een mooie wandeling maken, het is strakblauw,dus genieten.
    Jullie welterusten straks en weer een mooie dag toegewenst.
    Pauline en Ruud