Abel Tasman National Park

13 maart 2014 - Riwaka, Nieuw-Zeeland

Vandaag was het het weer dat je als toerist in NZ verwacht: stralend, knisperig fris warm. Was ook voorspeld door de weerman op tv. Hoewel het vanochtend nog wel fris was, allebei toch welgemoed de korte broek aan. Over het weer gaan we het zo nog even hebben. Abel Tasman Nat. Park stond dus op het programma. Vanochtend eerst langs de noordzijde van de berg gereden maar dat leverde alleen een plek op waar het kennelijk een paradijs voor kajakers is die de Tasman baai onveilig maken. Omgekeerd en langs de zuidkant van de berg gereden. Was wel weer een kleine misrekening van Inge, want dat was toch wel zo'n 2 uur een hele steile berg over, waarmee de ouderwetse Gotthard pas route zich prima mee zou kunnen meten. Maar, wat daarna kwam was de moeite waard. Onderweg prachtige vegetatie, loofwoud met veel varenbomen. Zo kom je uit bij Takaka, aan de NW kant van het park en van daaruit richting noorden langs de wonderschone Golden Bay. Waar de weg op hield zijn we gaan wandelen langs het strand naar Taupo Point. Prachtig. Ze zouden daar de filmbeelden van 'The Blue Lagoon' hebben kunnen draaien. S'middags terug de berg over en naar een kleine winery, Riwaka River Estate' om Sauvignon Blanc en Pinot Noir te proeven. Lekker. Alleen een fles Pinot Noir meegenomen want tja, je bent onderweg en veel meer meenemen dan je die avond drinkt is niet handig. Daarna nog naar 'The resurgence' van de Riwaka rivier gereden, oftewel daar waar het water dat daar boven op die berg ondergronds naar beneden stort, weer tevoorschijn komt in een grot in het bos. Het prachtigste transparant turqoise water. Veel natuurschoon dus weer, vandaag. Nu natuurlijk weer op 'ons' deck in de ondergaande zon aan het borrelen.  Straks stoppen we een aantal pies in de oven. Na "al die sla" wilde, nee moest, Coert nu toch echt wel eens iets substantieels eten. Aldus. Terug naar het weer. Want dat wordt nog wel een dingetje. Lusi komt er aan. Nou denk ik niet dat ze in de Nederlandse berichtgeving wordt genoemd, maar hier wel degelijk. Een fikse storm die het weekeinde tegen het Noorder eiland gaat aanbeuken. Mensen moeten zorgen dat ze kaarsen in huis hebben en de ramen vast zitten. En laten wij nu net zaterdag met de veerboot naar het Noordereiland varen!  Coert heeft uit voorzorg alvast wat zeeziekste pillen gekocht (gember concentraat), maar de vraag is of die boot überhaupt gaat uitvaren. Zo niet dan missen we onze reservering bij het hoog aangeschreven restaurant van ons hotel in Wellington; de Hippopotamus. Afijn, we gaan het meemaken. Morgen eerst rustig op weg naar Blenheim, waar we 1 nacht blijven. Blenheim is het absolute centrum van de Sauvignon Blanc. Jullie gaan het lezen.

1. Monique:
    13 maart 2014
    Hoi lieverds,
    Ik was even uit beeld vanwege een lang weekend met zus en zwager in Abu Dhabi maar ik geniet met volle teugen van jullie verhalen en bijbehorende foto's!

Ik hoop dat de storm aankomend weekend meevalt en jullie niet zal beletten over te varen.

Liefs,
    Monique
  2. Pauline van halm:
    13 maart 2014
    Lieve Inge en Coert,

leuk verhaal weer met foto's. dit was een dag genieten!!!
    Wij zijn weer terug in Mijdrecht, we hebben een supervakantie gehad, heerlijk gewandeld ,alleen maar in de zon. En super gegeten met heerlijke Duitse wijnen.En weer heel gezellig in de Stube met veel bekenden.
    Ik hoop dat jullie veilig overkomen en dat de storm een beetje meevalt. Nou we gaan het wel lezen!!
    groetjes, Pauline en Ruud.